Inhoud van inkoopvoorwaarden
In inkoopvoorwaarden staan de algemene rechten, plichten en verantwoordelijkheden van uw leveranciers en/of opdrachtnemers. De inhoud van inkoopvoorwaarden is afhankelijk van de producten, diensten of werkzaamheden die worden ingekocht door uw bedrijf.
Hieronder een beknopte opsomming van onderwerpen die vaak in inkoopvoorwaarden worden opgenomen.
- verplichtingen en verantwoordelijkheden van de leverancier en/of opdrachtnemer;
- (op)leveringsafspraken;
- afspraken omtrent prijswijzigingen en/of tariefwijzigingen;
- gevolgen indien de leverancier en/of opdrachtnemer zijn verplichtingen niet nakomt;
- aansprakelijkheden van de leverancier en/of opdrachtnemer;
- facturatie- en betalingsafspraken;
- kwaliteitsnormen;
- indien zzp’ers worden ingehuurd, bepalingen die het zelfstandig ondernemerschap van de opdrachtnemer benadrukken en het verleggen van het risico op schijnzelfstandigheid;
- afspraken omtrent intellectuele eigendomsrechten die rusten op het werk dat de opdrachtnemer in opdracht van uw bedrijf heeft vervaardigd;
- geheimhouding;
- toepasselijk recht;
- bevoegde rechter.
Inkoopvoorwaarden zijn inhoudelijk voor een deel het spiegelbeeld van algemene (leverings)voorwaarden of verkoopvoorwaarden.
Inkoopvoorwaarden laten opstellen door specialist
Wij zijn gespecialiseerd in het opstellen van maatwerk inkoopvoorwaarden. Wilt u een vrijblijvende offerte ontvangen voor het opstellen van maatwerk inkoopvoorwaarden voor uw bedrijf, dan vraagt u middels onderstaand formulier een offerte aan.