Betalingsvoorwaarden
Betalingsvoorwaarden zijn de facturatie- en betalingsafspraken waaraan uw klanten zich dienen te houden. Betalingsvoorwaarden staan vaak in algemene voorwaarden. In de betalingsvoorwaarden kan het volgende worden opgenomen:
Facturatie
In de algemene voorwaarden staat wanneer de klant wordt gefactureerd, zoals facturatie na de (op)levering, facturatie vooraf, facturatie in delen of facturatie (periodiek) achteraf. Hanteert u niet een standaard facturatiemoment maar verschilt dat per klant, dan kan in de algemene voorwaarden worden opgenomen dat het facturatiemoment schriftelijk of via de e-mail wordt overeengekomen. In een dergelijk geval kunt u de facturatiemoment(en) vermelden in de offerte.
Ook kan in de algemene voorwaarden worden opgenomen de wijze van facturatie, bijvoorbeeld facturatie via de e-mail of dat facturen gedownload kunnen worden in een klantportaal.
Betaling vooraf
Dat de klant het gehele factuurbedrag vooraf dient te betalen, is een betalingsafspraak die kan worden verwerkt in de algemene voorwaarden. Let op: deze betalingsafspraak in de algemene voorwaarden kan in strijd zijn met de wet als de klant een consument is. Uit het consumentenrecht volgt namelijk dat bij een koopovereenkomst de consument niet verplicht kan worden de gehele koopprijs vooraf te betalen. Dit staat in artikel 7:26 lid 2 Burgerlijk Wetboek (BW). Een vooraf betaling van maximaal 50% van de koopprijs is toegestaan.
Van het wetsartikel 7:26 lid 2 BW kan worden afgeweken. Echter een afwijkende afspraak is niet toegestaan in de algemene voorwaarden. Dit volgt uit artikel 7:6 lid 2 BW. Dat de klant zijnde een consument de gehele koopprijs vooral moet betalen, kan dus niet verwerkt worden in de algemene voorwaarden. Het is mogelijk middels een individueel beding met de consument af te spreken dat hij vooraf de gehele koopprijs moet betalen. Een individueel beding is een contract of offerte dat door beide partijen (digitaal) wordt ondertekend.
Webshop en gehele vooraf betaling
Bij een webshop bestelling is er geen sprake van een individueel beding. Bij een bestelling via een webshop dient derhalve altijd aan de consument een betaalmogelijkheid te worden aangeboden waarmee de consument bij levering of achteraf betaalt. Hierdoor kan de consument zelf kiezen of hij voor de bestelling vooraf of achteraf betaalt. Er is dan geen sprake van een verplichting, de consument heeft de keuze.
Bij een B2B webshop is verplichte vooraf betaling toegestaan.
Betalingstermijn
Een factuur heeft een betalingstermijn. Deze betalingstermijn staat, over het algemeen, in de algemene voorwaarden. Als geen betalingstermijn is overeengekomen, dan volgt uit de wet dat de wettelijke rente in rekening mag worden gebracht 30 dagen na de aanvang van de dag waarop de klant de factuur heeft ontvangen. Dit staat in artikel 6:119a lid 2 sub a. BW. Het is in de wet wat omslachtig omschreven, maar hieruit volgt dat een wettelijke betalingstermijn geldt van 30 dagen.
Van de wettelijke betalingstermijn van 30 dagen kan worden afgeweken. Derhalve kan een bedrijf een kortere betalingstermijn hanteren, zoals 14 dagen, dat is toegestaan. Hierdoor is de rente al verschuldigd indien de klant niet binnen 14 dagen betaalt.
Betaalmogelijkheden
Zijn er verschillende mogelijkheden om de factuur te betalen, dan staat in de algemene voorwaarden een opsomming van de betaalmogelijkheden. Betaalmogelijkheden anders dan een handmatige bankomschrijving zijn bijvoorbeeld: automatische incasso, iDEAL en contant.
Een webshop dient de betaalmogelijkheden niet alleen in zijn algemene voorwaarden te vermelden. De verschillende betaalmogelijkheden dienen duidelijk aan de klant op de website kenbaar te worden gemaakt voordat de klant de bestelling plaatst. Bij de betaalmogelijkheden van een webshop dient aan de klant ten minste 1 betaalmogelijkheid te worden aanboden waarmee de klant achteraf of bij levering betaalt.
Gevolgen overschrijding betalingstermijn
Aan het niet tijdig betalen van de factuur kunnen gevolgen worden verbonden, zoals:
- in rekening brengen van (wettelijke) rente;
- niet verder uitvoeren van de overeenkomst, de zogenaamde opschorting;
- uithanden geven van de vordering aan een incassobureau en het in rekening brengen van incassokosten.
De gevolgen van het niet tijdig betalen van de factuur staan omschreven in de algemene voorwaarden. Indien één van de gevolgen opschorting is, dan is het aan te raden tevens te vermelden dat uw bedrijf niet aansprakelijk is voor de gevolgen van de opschorting.
Incassokosten
Aan de betalingsvoorwaarden kunnen de incassokosten worden toegevoegd die aan de klant in rekening worden gebracht indien de klant niet voldoet aan zijn betalingsverplichtingen. Indien de klant een consument is, dan dient bij het opnemen van incassokosten in de betalingsvoorwaarden rekening te worden gehouden met de Wet Incassokosten (WIK). Van de regels opgenomen in de WIK kan niet ten nadele van de consument worden afgeweken.
Bij zakelijke afnemers kan van de WIK worden afgeweken. In B2B algemene voorwaarden kan een hogere vergoeding voor de buitengerechtelijke incassokosten in rekening worden gebracht aan de klant dan de vergoeding die volgt uit de WIK. De vergoeding voor de buitengerechtelijke incassokosten bij B2B algemene voorwaarden wordt in een dergelijk geval vaak vastgesteld op een percentage van de hoofdsom en met een minimum bedrag, zoals 15% van de hoofdsom en met een minimum van € 150,-.
Bezwaartermijn i.v.m. de factuur
In de algemene voorwaarden staat vaak binnen welke termijn de klant bezwaar dient te maken tegen de gestuurde factuur. Een dergelijke bezwaartermijn heeft als voordeel dat een klant niet na maanden pas meldt dat de factuur niet klopt. Een bezwaar over de factuur hoeft niet alleen betrekking te hebben op de hoogte van het factuurbedrag, maar kan ook betrekking hebben op de tenaamstelling van de factuur.
Betalingsvoorwaarden laten opstellen
Heeft u algemene voorwaarden met duidelijke betalingsvoorwaarden nodig, dan stellen wij die graag voor u op. Met het onderstaand formulier vraagt u een offerte aan voor het opstellen van de algemene voorwaarden voor uw bedrijf.