Betalingstermijn en rente in algemene voorwaarden

Betalingstermijn in algemene voorwaarden

De klant dient de factuur te betalen binnen de betalingstermijn. De betalingstermijn staat op de factuur. Om de klant voor of bij de totstandkoming van de overeenkomst in kennis te stellen van uw betalingstermijn, is het verstandig de betalingstermijn tevens in de algemene voorwaarden op te nemen, bijvoorbeeld in het artikel “Facturatie en betaling”.

Daarnaast is het gebruikelijk in de algemene voorwaarden op te nemen de gevolgen indien de klant niet betaalt binnen de betalingstermijn. Deze gevolgen kunnen o.a. zijn:

  • in rekening brengen van rente;
  • in rekening brengen van incassokosten;
  • opschorting van de uitvoering van de overeenkomst;
  • terugnemen van goederen, indien betaling uitblijft en een eigendomsvoorbehoud is overeengekomen.

 

Rente bij niet tijdige betaling

Betaalt de klant de factuur niet binnen de betalingstermijn, dan volgt uit de wet dat wettelijke rente in rekening kan worden gebracht. Voor consumenten geldt de wettelijke rente voor consumententransacties. Voor bedrijven geldt de wettelijke rente voor handelstransacties. De hoogte van de wettelijke rente wordt per jaar vastgesteld door de overheid.

 

Afwijken van de wettelijke handelsrente in algemene voorwaarden

Indien uw klanten zakelijke afnemers zijn, dan kunt u afspreken dat de klant bij niet tijdige betaling niet de wettelijke rente voor handelstransacties is verschuldigd, maar een ander rente percentage. De hoogte van dit afwijkende rente percentage wordt in de algemene voorwaarden opgenomen. Een gebruikelijk afwijkend rente percentage is 2% per maand (i.p.v. de wettelijke handelsrente per jaar). Voor consumenten is een dergelijke afwijking niet mogelijk.

Zijn uw klanten zowel bedrijven als consumenten en wilt u met zakelijke klanten een afwijkend rente percentage afspreken, dan dient in de algemene voorwaarden een duidelijk onderscheid te worden gemaakt tussen de klant zijnde een bedrijf en de klant zijnde een consument.

 

Algemene voorwaarden met betalingsafspraken nodig?

Voor uw bedrijf kunnen wij algemene voorwaarden opstellen met duidelijke betalingsafspraken. Via het onderstaande formulier vraagt u een vrijblijvende offerte aan voor het opstellen van maatwerk algemene voorwaarden. Voorafgaand aan het opstellen van de algemene voorwaarden bespreken wij uw betalingsafspraken. Zodoende worden de betalingsafspraken geheel conform uw wensen verwerkt in uw algemene voorwaarden.

Formulier algemene voorwaarden opstellen |

Specialist in